Oral Placement Therapy in Early Intervention for Children With Down Syndrome

Very often, people have the impression that children and adults with Down syndrome are born with open mouth posture, too large of a tongue, and exhibit mouth breathing. In this webinar, it will be discussed why these impressions are myths and how they can be prevented by Oral Placement Therapy (OPT). With video and live demonstrations, it will be shown how to encourage early pre-feeding, feeding and oral-motor skills of children with Down syndrome.
Learning Outcomes
The participant will be able to:

  1. Describe the oral-motor myths of Down syndrome and explain how they can be prevented.
  2. Describe some Oral Placement Therapy techniques that encourage early pre-feeding, feeding and oral-motor development.
  3. List Oral Placement Therapy tools that can be used to encourage early pre-feeding, feeding and oral-motor development.

Timed Agenda

  • 5 minutes – introduction
  • 10 minutes – oral-motor myths of Down syndrome
  • 20 minutes – hypotonus, sensory development, the hand-mouth connection
  • 20 minutes – baby’s mouth reflexes and pre-feeding exercises
  • 20 minutes – developing feeding skills
  • 20 minutes – developing oral-motor skills
  • 15 minutes – oral habits (pacifiers, thumb/finger sucking, drooling)
  • 10 minutes – questions and answers

__________________________________________________________________

CROATIAN

Često se smatra da se djeca s Downovim sindromom rađaju s otvorenom posturom usta, prevelikim jezikom i urođenim disanjem na usta. U ovom predavanju će se objasniti zašto se ove karakteristike smatraju mitovima te kako uz pomoć Terapije oralnog pozicioniranja (OPT) utjecati na pravilan razvoj vještina hranjenja i oralno-motoričkih vještina. Uz pomoć videa i demonstracije uživo prikazat će se kako poticati rane (pred)vještine hranjenja i oralno-motoričke vještine djece s Downovim sindromom.
Ishodi učenja
Sudionici će moći:
1. Opisati oralno-motoričke mitove koje se vežu uz osobe s Downovim sindromom i objasniti kako se odstupanja mogu spriječiti.
2. Opisati neke tehnike iz Terapije oralnog pozicioniranja (OPT) kojima se potiču rane (pred)vještine hranjenja i oralno-motoričke vještine.
3. Imenovati TalkTools pomagala koja se mogu koristiti s cilje poticanja ranih (pred)vještina hranjenja i oralno-motoričkih vještina.
Vremenski plan
● 5 minuta – uvod
● 10 minuta – oralno-motorički mitovi o Downovom sindromu
● 20 minuta – hipotonija, senzorički razvoj, povezanost ruka-usta
● 20 minuta – oralno-motorički refleksi dojenčeta i predvježbe hranjenja
● 20 minuta – razvoj vještina hranjenja
● 20 minuta – razvoj oralno-motoričkih vještina
● 15 minuta – oralne navike (duda, sisanje palca, salivacija)